به گزارش قدس آنلاین، آیتالله سیداحمد علمالهدی در سخنرانی روز تاسوعا در حرم منور رضوی و در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت: روز تاسوعا را به نام روز حضرت ابوالفضل(ع) عنوان میکنند و از زمان قدیم نیز در اقامه عزای دهه محرم رسم بر این بوده که روز تاسوعا، روز ابوالفضل(ع) است. در جریان قیام کربلا اهل بیت(ع) به شهادت رسیدند اما در ردیف و روالی به شهادت رسیدند که قمر بنی هاشم(ع) نیز در یک وضع خاص زمانی شهید شدند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: چرا روز تاسوعا به روز قمر بنی هاشم(ع) نسبت داده شده است؟ علت آن حادثهای است که در عصر تاسوعا واقع شد و براساس آن شمر فرمان جنگ را برای عمرسعد را آورد و گفت اگر تو حاضر به جنگ نیستی فرماندهی سپاه را به شمر واگذار کن و عمرسعد نیز برای اینکه این عنوان را از دست ندهد فرمان جنگ را صادر و لشگر را وادار به حمله ناگهانی کرد.
علمالهدی گفت: ۸۴ زن و بچهای که جنگ و سپاه ندیده بودند ناگهان با میانگین لشگر ۳۰ هزار نفره روبهرو شدند؛ ۳۰ هزار نفر یکباره به طرف خیام حرم حملهور شدند و مشخص است که این ۸۴ زن و بچه چه وضعیتی پیدا میکنند و پس از این حادثه زینب کبری(س)، امام حسین(ع) را خطاب قرار دادند و فرمودند ما چه کنیم؟
وی خاطرنشان کرد: اباعبدالله(ع) با کمال خونسردی در پاسخ به حضرت زینب(س) فرمودند: عباس کجاست؟ ایشان بلافاصله حاضر شدند؛ سیدالشهدا(ع) به ایشان فرمودند برادر، جانم فدای تو. وجود سیدالشهدا(ع) حجت بالغه الهی و خلیفه حق پیامبر است؛ پیغمبر از هوای نفس و احساسات صحبت نمیکند و هر چه فرمودند وحی است و امامی که جانشین پیامبر است نیز سخنشان وحی است.
امام جمعه مشهدمقدس با اشاره به اینکه مظهر خداوند متعال، امام زمان(عج) است اظهار داشت: امام حسین(ع) به عباس فرمودند برو مقابل لشگر و از اینها امشب را فرصت بگیر زیرا امشب، شب عبادت است؛ حضرت وقتی با لشگر روبهرو شدند، لشکر مقابل ایشان میخکوب ایستادند و حضرت ابوالفضل(ع) امشب را از لشگر مهلت گرفتند.
علمالهدی عنوان کرد: امروز روز تاسوعا روز به نام حضرت ابوالفضل(ع) است و از قدیم روز تاسوعا را متعلق به ایشان میدانند و بزرگی ایشان در کلام و فرمایش امام حسین(ع) بارز شد و مشخص است شخصیت دوم قیام کربلا بعد از سیدالشهدا(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) است.
وی تصریح کرد: وجود مقدس حضرت ابوالفضل(ع) در عشق حق و عشق به ولایت درست مانند آهن تفدیده در آتش بود که خاصیت آتش پیدا کرده بود. کلمه عشق را زیاد مصرف میکنید و حتی عشق را در برخی ارتباطات حیوانی و جنسی را نیز شاهد هستیم؛ عشق یک لغت عربی است که از ماده عشقه گرفته شده و عشقه گیاهی است که در کنار شاخههای گل میروید و اطراف نهال و شاخه گل میپیچد تا آن را میخشکاند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: اگر در درون دل انسان محبتی شکل بگیرد که براساس آن تمام اندیشه و عقل و فکر و خواسته انسان از بین برود و فقط همه چیز متوجه این محبت شود این همان عشق است؛ محور وجود انسان اگر صرفا این محبت شود این همان عشق است و اگر کسی ادعای عشق میکند باید چنین خواسته و محبتی در درون دلش ایجاد شود و ادعای عشق خدا از هر کسی ساخته نیست.
علمالهدی بیان کرد: عشق به حق و عشق به خداوند متعال در وجود قمر بنیهاشم(ع) وجود داشت و علاقه ایشان به حضرت امام حسین(ع) صرفا براساس بحث برادری نبود و ایشان به نحوی نسبت به ذات پروردگار عبودیت داشتند که ابوالفضل(ع) عاشق پروردگار بود و این عشق به خدا در مظاهر نمود پیدا میکند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما